کد مطلب:31837 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:456

از عمل به قرآن غافل نمانید











الله الله فی القرآن!

فلا یسبقكم الی العمل به احد غیركم.

حرمت قرآن را پاس بدارید.

مراقب باشید، مبادا كه كسی در عمل به آن بر شما سبقت بگیرده.

پیشتر، قرآن به پیامبر این پیش بینی را كرده و فرموده بود:

و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا[1].

روز قیامت- یا در همین دنیا- پیامبر به خداوند عرض می كند: پروردگارا! این قوم من قرآن را مهجور ساختند- آن را به كناری نهادند و به آن عمل نكردند.

این شكایت پیامبر در حالی است كه آن حضرت سفارش بسیار در خواندن، تعلیم، تعلم، و عمل به دستورهای قرآن، كرده است و قرآن را پناهگاهی استوار در سختهای روزگار شمرده است:

[صفحه 87]

شما در زمان- و مكانی- سست به سر می برید. اینك بر پشت شتر زمانه سوارید و او به سرعت شما را به سوی مرگ می برد. می بینید كه چگونه شب و روز و خورشید و ماه می آیند و می روند و هر نوی را كهنه و فرسوده می سازند و هر دوری را نزدیك می كنند و هر وعده ای را حاضر می نمایند. پس برای پیمودن راهی دراز خود را مهیا كنید و توشه برگیرید.

مقداد برخاست و پرسید: یا رسول الله منظور از جایگاه سست چیست ؟

حضرت فرمود: همین دنیاست. خانه ای كه در آن سخت مبتلا می شوید و سپس از آن كوچ می كنید. حال كه چنین است، آنگاه كه فتنه ها مانند پاره های شب سیاه شما را فروگرفت به قرآن پناه ببرید.

قرآن شفاعت می كند و شفاعتش را می پذیرند، قرآن از آنان كه به آن بی اعتنایی می كنند، سعایت می كنند و سعایت و شكایت قرآن را تصدیق می كنند. هر كس قرآن را پیش روی خویش قرار دهد، قرآن او را به بهشت وارد می كند و هر كس قرآن را پشت سر اندازد، قرآن او را به دوزخ می افكند...[2].

حضرت علی هم كه شاگرد نخست مكتب قرآن بود، سخنانی در آسا و گهربار در عظمت قرآن، گفته است، چنانچه در یكی از آن گفتارهای فراوان می فرماید:

قرآن را بیاموزید، زیرا كه نیكوترین گفتار است،

[صفحه 88]

ژرفای آیات آن را خوب بفهمید، چون كه بهار و طراوت دلهاست.

به نور قرآن شفا بجویید، چرا كه شفابخش سینه هاست،

آن را به نیكویی بخوانید، زیرا كه سودمندترین قصه هاست،

- و آگاه باشید- دانشمندی كه به آنچه غیر از دانش اوست عمل كند، همانند جاهل سرگشته ای است كه از بیماری جهل بهبودی نیابد. بلكه حجت خدا- به خاطر علمش- بر او بزرگتر، و حسرت و پشیمانی اش لازمتر، و نزد خداوند سرزنش بر او بیشتر است.[3].

اما با همه ی این توصیه ها، حضرت امیرالمومنین چنین پیشگویی می كنند:

پس از من روزگاری را در می یابید كه در آن زمان چیزی نهان تر از حق و آشكارتر از باطل نیست، روزگاری كه بیشترین دروغ و ناروا به خدا و رسول بسته می شود. نزد مردم آن دوران كالایی بی ارزش تر از كتاب خدا نیست، البته آن هنگام كه آیات آن به حق تلاوت و معنا شود. و در عین حال كالایی رایج تر و پربهاتر از قرآن نیست، البته آن گاه كه معانی آن از موضع و منظور اصلی تحریف شود...[4].

[صفحه 91]


صفحه 87، 88، 91.








    1. فرقان/ 30. در تفسیر بیضاوی ذیل آیه آمده است كه این شكایت پیامبر در دنیا یا در آخرت است.
    2. قال رسول الله صلی الله علیه و آله: یا ایها الناس انكم فی زمان هدنه، و انتم علی ظهر السفر و السیر بكم سریع. فقد رایتم اللیل و النهار و الشمس و القمر یبلیان كل جدید و یقربان كل بعید، و یاتیان بكل موعود. فاعدوا الجهاز لبعد المفاز.

      فقام المقداد فقال: یا رسول الله! ما دار الهدنه؟ قال: دار بلاء و انقطاع. فاذا التبست علیكم الفتن كقطع اللیل المظلم، فعلیكم بالقرآن. فانه شافع مشفع و ماحل مصدق. من جعله امامه قاده الی الجنه و من جعله خلفه ساقه الی النار. (تفسیر عیاشی 13:1).

    3. و تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث، و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور، و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص. و ان العالم العامل بغیر علمه كالجاهل الحائر الذی لایستفیق من جهله، بل الحجه علیه اعظم، و الحسره له الزم و هو عند الله الوم. (نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 110).
    4. انه سیاتی علیكم من بعدی زمان لیس فی ذلك الزمان شی ء اخفی من الحق و لا اظهر من الباطل و لا اكثر من الكذب علی الله تعالی و رسوله صلی الله علیه و آله، و لیس عند اهل ذلك الزمان سلعه ابور من الكتاب اذا تلی حق تلاوته و لا سلعه انفق بیعا و اغلی ثمنا من الكتاب اذا حرف من مواضعه... (كافی 387:8).